Vijesti

09.05.2020.

Šta je razlika između ljetnjih i zimskih guma?

Za veliki broj ljudi, naročito onih koji žive u zemljama sa ekstremnim vremenskim prilikama, obavezno je imati dva kompleta guma — jedan za ljeto i jedan za zimu. Ali, koja je razlika između ljetnih i zimskih guma?
Postoje tri osnovne razlike između letnjih i zimskih guma: njihova struktura, njihova gumena smjesa I njihova šara (gazeći sloj).

Šta je razlika između ljetnjih i zimskih guma?

Zimske gume

Postoje tri osnovne razlike između letnjih i zimskih guma: njihova struktura, njihova gumena smjesa i njihova šara (gazeći sloj).

  • Zimske gume u strukturi imaju veći udio prirodne gume koja ih čini gipkijim tokom zime. Što su mekše,imaju veću sposobnost da se bolje povezuju sa površinom puta, poboljšano prianjanju i bolje su za upravljanje. Za razliku od ljetnjih guma, koji se brže stvrdnu na niskim temperaturama, zimske gume imaju najbolje performanse na temperaturama ispod +7 °C.
  • Zimske gume imaju hiljade malih udubljenja (poznatijih kao zarezi) u svojim blokovima gazećeg sloja, koja im služe za sprječavanje pojave akvaplaninga. Ova udubljenja se zarivaju u snijeg, bljuzgavicu i led, pružajući optimalno prianjanje na put.
  • One takođe imaju i duboku šaru, odnosno praznine u koje može ući snijeg. Čudno je to da ništa ne prianja za snijeg bolje od njega samoga, pa tako nabijeni snijeg pojačava efekt prianjanja čime se dodatno postiže trakcija koja gura vozilo prema naprijed na površinama koje su pokrivene snijegom.

 

Razlika:

Zimske gume imaju najbolje performanse na temperaturama ispod +7 °C.

Ljetnje gume imaju najbolje performanse na temperaturama iznad +7 °C.

 

Kako temperatura utiče na zimske i letnje gume?

Zimske gume prepoznajemo tako tako što imaju simbol "Pahuljica na planini" na bočnoj strani, što pokazuje da zadovoljavaju kriterijume za zimske uslove.

Još jedna razlika između zimskih i ljetnjih guma je što zimske treba zamijeniti kada je dubina šare 4mm za razliku od ljetnjih, kojima je minimalna preporučena dubina šare 3mm. Kao što se može vidjeti na dijagramu u galeriji, kočioni put se povećava kako dubina šare opada. Tako će se nova guma, sa 8mm dubokom šarom brže zaustaviti nego ona sa dubinom gazećeg sloja od 4mm i mnogo brže od one sa samo 1.6mm dubine preostalog gazećeg sloja. Zapravo, onda kada se gazeći sloj istroši ispod 4mm prednosti zimskih guma nestaju, pogotovo na snijegu i ledu.

 

Ljetnje gume

  • Ljetnje gume pružaju bolje ukupne performanse u toplijim mjesecima tokom godine. Napravljene su od relativno tvrde smjese koja postaje mekša na višim temperaturama da bi bila u mogućnosti da se adaptira na suve, ali i na mokre puteve.
  • Ljetnje gume imaju specijalno dizajnirane šare sa manje "zareza" nego zimske, ali imaju specijalno dizajnirane branike šara kako bi se spriječila pojava akvaplaninga. Na taj način se pruža bolje uzdužno i poprečno prianjanje u toplijim vremenskim uslovima i obezbjeđuje dobro prianjanje na mokrim i suvim putevima. Iako dobro podnose većinu vremenskih uslova, nijesu pogodne za oštrije, hladnije klime. Napravljene su od tvrđe gumene smjese sa manje prirodne gume od zimskih guma, koja počinje da sestvrdnjava i postaje krta ispod +7 °C. To nam govori da su one projektovane da se prilagode višim temepraturama a da ne postanu mekane, što znači da ljetnje gume imaju manje trenje i zbog toga obezbjeđuju i efikasniju potrošnju goriva u ljetnjim uslovima od zimskih.
  • Ljetnje gume imaju jednostavan dizajn šara u obliku blokova, što garantuje više kontakta sa putem. Ovakve šare garantuju odlično upravljanje, a takođe utiču i na dužinu kočionog puta.

 

Izvor: Uniroyal